STK

SeTKání – Jaro 2021

Že by konečně utrum?

Setkali jsme se s tím všichni – auto kouřící tak, že si jeden musí klást otázku, jak tohle vůbec může jezdit po silnicích. Čpavý smrad a černomodrý dým linoucí se zpod rezavého nárazníku je na našich silnicích bohužel jev poměrně častý. Samozřejmě existuje procento případů, u nichž se jednalo o poruchu, která se přihodila na cestě, nicméně i když nevíme, jak velké toto procento je, rozhodně se jedná o zanedbatelné číslo ve srovnání s případy, kdy jde o úmysl majitele, protože na svoje auto prostě kašle, případně by oprava přesáhla cenu vozu. Nebudeme si nic nalhávat, na vině jsou především emisní stanice, které za úplatek obcházejí pravidla a pouští nevyhovující auta. Vypadá to však, že doba „hulících“ vraků na silnici a nepoctivých techniků konečně skončí. Za posledních třicet let už několikrát proběhla snaha tento problém řešit, ale tato snaha očividně nebyla dost velká, jelikož se vždy našel způsob, jak nařízení obejít. Velmi oblíbený byl například trik s pomalým šlapáním na plyn při simulované akceleraci, takže se motor nepřevedl v plné síle a testované vozidlo emisemi prošlo.
Ještě více šokující je postup, kdy technik měřicí sondu do výfuku auta zasunul jen z části a prostřednictvím svépomocí vyrobeného přípravku ji mohl bez nesnází postavit o půl metru vedle, aby do ní nenafoukalo tolik sazí. Loni v prosinci však expertní komise ministerstva vydala aktualizovaný metodický pokyn, který by podobným pochybením měl účinně zabránit. Přidávání plynu je časově omezeno na 5 vteřin, pokud bude trvat déle, měření se ukončí. Nové přístroje jsou navíc vybaveny tlakovým čidlem a umí poznat, zda jsou opravdu zastrčené do výfuku. V opačném případě se měření opět přeruší. Samozřejmě, každý stroj jde obelstít, ale v tomto případě by to mělo být natolik složité a nákladné, že se to nepoctivým technikům nevyplatí, případně nepoctivý motorista nebude chtít zaplatit, protože on přece horentní sumy do auta zbytečně rvát nebude. Vše by mělo započít v červnu letošního roku, což znamená, že za dva roky bychom na silnici už neměli potkávat auta s vykuchanými filtry pevných částic, jejichž emise jsou vysoce jedovaté. Takže třikrát hurá, vypadá to, že tohle světlo na konci tunelu nebude vlak. Mnoho jarních kilometrů bez nehod a omezení v pohybu přeje


Jiří Švamberk
šéfredaktor

Časopis ke stažení zde.