
SeTKání – Podzim 2023
Že by prozření?
Mnohdy s nadsázkou o něčem, co se nám líbí, nebo s čím souhlasíme, říkáme, že „tady je svět ještě v pořádku“. Tuto větu říkáme snad všichni. Do září 2022 byl onen svět v pořádku také u automobilky Mercedes-Benz, která jako jediná do svých automobilů nižší střední třídy montovala motory V8, byť šlo o auta, která jsou určena výhradně movitým jedincům. Ale to není podstatné. Jde mi o to, že nabízela něco zcela unikátního, řidičsky lákavého a pro kolemjdoucí smyslově ojedinělého. Člověk ani nemusí být fanouškem trojcípé hvězdy, aby uznal, že osmiválcové „céčko“ od AMG je prostě bestie hodná respektu. Jaké bylo rozčarování, když Němci v září 2022 s velkou pompou představili nástupce, jenž měl pod kapotou elektrifikovaný čtyřválec! Pamatuji si velmi dobře, jak jsem se začal až hystericky smát, když jsem se tuto informaci dozvěděl. Ale byl to takový ten smích, kdy maskujete, že se vám chce vlastně spíš plakat. Poslední Mohykán padl. Jak to mohli udělat? Opravdu museli tak dramaticky snižovat průměrné emise, že dobrovolně poslali rodinné stříbro do propadliště dějin? Protože osmiválcové C 63 AMG bylo přesně tím autem, díky němuž mělo AMG navrch nad BMW či Audi. Prostě trumf v podobě V8 nepřebijete, a to bez ohledu, že konkurenční modely mohly být i řidičsky zajímavější. Těžko říct, protože kvůli dobře promyšleným PR zdůvodněním a výhybkám se člověk pravdy stejně nedobere. Jenže přestože nový elektrifikovaný čtyřválcový Mercedes-AMG C 63 s pohonem všech kol na papíře oslňuje ve všech myslitelných disciplínách – celkový výkon systému 500 kW/680 k, točivý moment 1020 Nm, zrychlení na stovku za 3,4 sekundy – prodeje na domácím trhu jsou podle dobře informovaných zdrojů téměř nulové. Ano, je to tak, čtyřválcové C 63 AMG nikdo nechce. Tvrdá, ale pravdivá slova. Důvodů je samozřejmě víc a jedním z nich dozajista může být rozdíl zhruba 350 tisíc korun v ceně ve srovnání s šestiválcovou M3. Jenže tahle auta kupují lidé, kteří na peníze úplně nehledí, a tak se daleko pravděpodobnější zdá absence hutného barytonu V8, a také nárůst hmotnosti o masivních 430 kg! A upřímně, tohle vždy bylo především skvostné sportovní náčiní, což se o 2,1tunovému autu už z principu říct nedá. A přestože spekulace o překotném návratu V8 pod kapotu malého C v roce 2026 rázně utnul samotný výrobce, je příjemné, že se lidé od kormidla probrali a plánovaná větší třída E bude mít s největší pravděpodobností šestiválec, přičemž původně bylo v plánu použít stejný motor. A dost možná pomůže také nejnovější příběh Alfy Romeo, která dala svým klientům vybrat, zda si novou Alfu Romeo 33 Stradale přejí jako elektromobil či se spalovacím motorem. Výsledkem je téměř kompletní omezená série s výtečným šestiválcem 2,9 z dílny Ferrari. A právě o tomto úchvatném automobilu, a nejen o něm, si můžete přečíst v tomto vydání časopisu Setkání.
Přeji vám příjemné čtení
Jiří Švamberk
šéfredaktor
Časopis ke stažení zde.