STK

SeTKání – Zima 2021

A komu tím prospějete?!

Tahle slavná hláška z legendárního filmu Pelíšky mi v hlavě vytane pokaždé, když se v mediálním světě objeví další informace o konci spalovacích motorů a emisní neutralitě. Je až k nevíře, v jakém rozsahu se samozvaní evropští zachránci planety rozhodli postupně likvidovat zdejší automobilový průmysl, který dlouhodobě patří ke klenotům Starého kontinentu. Mám-li být upřímný, jsem stávající situací naprosto znechucen. A než mě někdo nařkne ze zpátečnictví a bezohlednosti ke klimatu, uvedu své důvody. Elektromobily, z nich začínám mít regulérní fobii, že na mě „vybafnou“ snad i zpod polštáře, nejsou spásou. Rozhodně ne v podobě osobních automobilů. Navíc výroba čistě elektricky poháněných automobilů není až na výjimky rozhodně tak ekologická, jak se ji evropské největší instituce snaží interpretovat. Volvo v půlce listopadu zveřejnilo velmi zajímavou studii, která říká, že při výrobě elektromobilu C40 Recharge vzniká o 70 procent více emisí než při výrobě jeho konvenčního ekvivalentu, tedy modelu XC40. Do stude byly zahrnuty všechny faktory, celý výrobní cyklus od těžby surovin po hotové auto na showroomu, a emise jsou tady podle ní skutečně nezanedbatelně vyšší. Tím ovšem studie nekončí. Zahrnula také používání vozu po ujetí 200 tisíc kilometrů. Pokud bychom brali v potaz globální energetický mix, elektromobil se dostane co do emisí CO2 na úroveň klasického automobilu po ujetí 110 tisíc kilometrů. A teď otázka. Odkud se ta energie bere? Stále více jak z poloviny z uhelných elektráren. Ano, i zde se podnikají náležité kroky, nicméně rychlost není taková, s jakou jsou eliminována auta s klasickým spalovacím motorem. Navíc na konferenci OSN o změnách klimatu COP26 odmítly své podpisy k dohodě připojit velcí znečišťovatelé, jako Čína, Austrálie, Indie a Spojené státy. A to je úplně špatně. Celá tahle záležitost s vymýcením spalovacích motorů mi připomíná hon na čarodějnice. Hloupý a zbytečně extrémní, protože tak výrazné omezení automobilového průmyslu bude mít velmi nepříjemné sociální dopady. Takže užívejte si svá klasická auta a do roku 2022 méně byrokracie a více volnosti.

Příjemné čtení přeje
Jiří Švamberk
šéfredaktor

Časopis ke stažení zde.