STK

SeTKání – Léto 2025

Bezzubá kočka

Jeden z nejúchvatnějších automobilových designů své doby má na krku pět křížků. Jaguar XJ-S letos slaví 50. výročí – a samotný Jaguar jako by o tom nevěděl. Žádné oslavy, žádná připomínka. Asi má plné ruce práce s dokončováním růžových elektrických kupé pro novou generaci uvědomělých řidičů.

Pod novým sloganem Copy nothing – tedy „žádná kopie“ – značka zanevřela na vše, čím doposud byla a jak byla vnímána. Podle mého názoru jde o jednu z nejsmutnějších kapitol automobilového světa. Značka, která nám dala takové skvosty jako E-Type, sportovní sedan XJ, F-Type či legendární XJ220, je dnes v hibernaci a snaží se o znovuzrození dávné slávy.

Nevím, jestli jsou obludná elektrická monstra tou správnou cestou. Ale i když se mi při pohledu na Jaguar Type 00 – jak se koncept, který má mít s finálním vozem mnoho společného, jmenuje – dělá trochu nevolno, Jaguaru přeji úspěch. Takové značky by neměly zmizet v propadlišti dějin.

Tajně doufám, že Type 00 bude podobný případ jako „banglovská sedma“ od BMW. Dodnes si pamatuji to zděšení, když ji v roce 2001 představili ve Frankfurtu. Znechucení z jejích opulentních tvarů bylo doslova hmatatelné. Pominu-li „nepodstatný“ fakt, že díky ní se BMW etablovalo v USA jako žádná jiná evropská značka a vydělalo miliardy dolarů, dnes jde o neuvěřitelně působivé auto. Automobilová avantgarda. Ne, pořád není hezké – ale na silnici ho nepřehlédnete. A přesně o to Banglovi šlo. Možná o to samé jde dnes lidem z Jaguaru.

Protože i když jde o jedno z nejslavnějších jmen v historii, mladá generace auta se šelmou ve znaku prakticky nezná. Poslední roky je nikdo ani nekupoval. Na americkém trhu, který je pro značku klíčový, Jaguar prodal za rok 2023 něco málo přes 8 tisíc aut. Pro srovnání: BMW jich ve stejném roce prodalo 362 tisíc. Víc snad dodávat netřeba.

A přitom Jaguar pod vedením Iana Calluma vyráběl designově – a často i jízdně – úchvatná auta. Například sportovní F-Type, jehož vzhled je dodnes považován za mimořádně zdařilý. Jenže co Jaguar získával vzhledem, ztrácel spolehlivostí a absencí některých prvků luxusní výbavy. Vznětové motory Ingenium jsou snad ještě horší hromada šrotu než nechvalně známé N47/N57 od BMW – a to je co říct. A nabízet v roce 2010 u high-endového sedanu infotainment s horším rozlišením než má kalkulačka, to nové zákazníky opravdu přilákat nemohlo.

Jaguar udělal příliš mnoho chyb. A já se obávám, aby Type 00 nebyl tou poslední.

Držme si palce.

Příjemné čtení přeje
Jiří Švamberk
šéfredaktor